اینستاگرام یکی از محبوبترین پلتفرمهای رسانههای اجتماعی با بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال ماهانه (حدود یکچهارم کل جمعیت جهان) است که آن را به یک کانال بازاریابی عالی برای تبلیغ برندها تبدیل کرده است. اگر میخواهید روش بهتری برای بازاریابی برندتان در اینستاگرام یاد بگیرید، ما راهنمای کاملی برایتان تهیه کردهایم که از بهینهسازی پروفایل تا تولید محتوای درخشان را توضیح میدهد.
اینستاگرام یک رسانه اجتماعی تصویری است که تاکید زیادی بر محتوای عکس و ویدیو دارد. این خبر بدی برای برندهایی است که محصول تصویری ندارند، اما حتی کسبوکارهای B2B و برندهای خدماتی هم میتوانند از این شبکه بهره ببرند. در پایان مطالعه این مقاله باید بتوانید در کمترین زمان مخاطبان خود را افزایش دهید و فالوئرهایی جذب کنید.
سه نوع صفحه در اینستاگرام وجود دارد: شخصی، تولید محتوا و کاری. صفحههای تولید محتوا و صفحههای کاری دو نوع پروفایل حرفهای هستند. اینفلوئنسرها صفحههای تولید محتوا دارند، اما شما بهعنوان یک برند باید صفحه کاری برای خود راهاندازی کنید. با داشتن یک صفحه کاری در اینستاگرام میتوانید:
هر یک از این ویژگیها به برندتان کمک میکند تا بیشترین بهره را از حضور در اینستاگرام ببرد.
همانطور که اشاره کردم، در صفحه کاری بخشهای بیشتری وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید. این بخشها اطلاعات زیادی در اختیار فالوئرهای احتمالی قرار میدهد و کاملا متوجه میشوند که کسبوکارتان چه میکند و چرا باید شما را فالو کنند. با استفاده از موارد زیر پروفایلتان را بهینه کنید:
هر کانال بازاریابی که در آن حضور دارید، باید استراتژی مخصوص خود را داشته باشد و اینستاگرام نیز همینطور است. ازآنجاکه اینستاگرام یک پلتفرم تصویری است، بخش اصلی استراتژی شما باید مربوط به یافتن یا خلق تصاویری باشد که به اشتراک میگذارید. بااینحال، باید به چند جنبه دیگر هم توجه کنید.
مخاطب هدفتان را مشخص کنید. مطمئن شوید محتوایی تولید میکنید که مخاطبان هدف به آن علاقه دارند، اما اول باید ویژگیهای آن مخاطب هدف را تعریف کنید. به پرسونا یا شخصیت کلی مشتریان فعلی خود نگاه کنید، سپس در اینستاگرام جستجو کنید و پروفایلهایی را پیدا کنید که با آن پرسونا هماهنگ هستند. آنها را دنبال کنید و محتوایی که به اشتراک میگذارند را تجزیهوتحلیل کنید. ببینید کدام برندها را دنبال میکنند و محتوایی که آن برندها به اشتراک میگذارند را هم تحلیل کنید. سپس، بر اساس آن تحلیلها استراتژی تولید محتوای خود را طراحی کنید. ببینید کدام یک از پستها، استوریها یا ریلهای شما بیشتر موردتوجه قرار میگیرد و محتوای مشابه بیشتری خلق کنید.
اهداف و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) را تعیین کنید. میخواهید با حضور در اینستاگرام چه نتیجهای بگیرید؟
همه موارد بالا را میتوان بهراحتی انجام داد، اما باید استراتژی مناسب هر یک را طراحی کنید. مثلا، اگر هدف شما فروش از طریق ابتکارهای مختلف در رسانههای اجتماعی است، میتوانید یک فروشگاه اینستاگرامی راهاندازی کنید و محصولات خود را در هر یک از پستها تگ کنید. اگر هدفتان جذب ترافیک بیشتر به وبسایت است، لینک وبسایت، پستهای وبلاگی و صفحات فروش خود را در قسمت بیوی صفحه بگذارید و همچنین در استوریهای اینستاگرام از استیکر لینک استفاده کنید. اهداف و KPIهای خود را مشخص کنید و سپس یک استراتژی طراحی کنید که آنها را عملی کند.
عملکرد و معیارهایتان را پیگیری کنید. با صفحه کاری اینستاگرام به آمار، اطلاعات و تحلیلهای مربوط به صفحهتان دسترسی پیدا میکنید. از این مزیت استفاده کرده و مناسب بودن استراتژی خود را ارزیابی کنید. به پستهای برتر خود، میزان تعامل هر یک از پستها، آمار مربوط به فالوئرها و موارد دیگر توجه کنید.
یک تقویم برای زمانبندی انتشار محتوا طراحی کنید. در آخرین بخش استراتژی اینستاگرام باید انواع محتوایی که قرار است تولید کنید را مشخص کنید. یک تقویم تولید محتوا برای رسانههای اجتماعی طراحی کنید و برای انتشار پستهایتان برنامهریزی کنید. این تقویم برای برندهای فعال در حوزه تجارت الکترونیک معمولا شامل عکسهای محصول است و برای برندهای خدماتی بیشتر شامل طرحهای گرافیکی مربوط به همان برند است. انواع محتوایی که بیشترین ارتباط با برندتان دارد را پیدا کنید و کار را شروع کنید.
اینستاگرام فرصتهای زیادی برای اشتراکگذاری محتوای جدید با مخاطبان فراهم میکند. پس باید با بهترین روشهای اینستاگرام آشنا شوید تا بهترین نتایج را کسب کنید.
با استفاده از ویژگیهای جدید اینستاگرام کار خود را آزمایش کنید. اینستاگرام مدام قابلیتهای جدیدی ارائه میدهد. پس برای استفاده حداکثری از این پلتفرم بهتر است همه آنها را آزمایش کنید تا ببینید کدام روش برای فالوئرهایتان جذابتر است: مثل ریل، استیکر لینکها در استوری یا موارد دیگر.
ابزارها و اپهای مناسب برای تولید یا ویرایش پستهای اینستاگرام پیدا کنید. ابزارهای زیادی در اینستاگرام وجود دارد که میتواند در تولید محتوای بسیار جذاب به شما کمک کند. بعضی از آنها برای ویرایش عکس و بعضی دیگر برای خلق تصاویر گرافیکی برنددار عالی هستند. چند مورد از ابزار پستگذاری در اینستاگرام عبارتند از:
چند اپ مختلف را آزمایش کنید تا اپهایی را پیدا کنید که استفاده از آنها برای تیمتان راحتتر است.
نوشتن یک کپشن خوب در اینستاگرام که باعث شود مخاطبان با محتوای شما تعامل کنند، شما را فالو کنند و از شما خرید کنند یک هنر است. به چند نکته امتحان شده و واقعی زیر توجه کنید:
اینستاگرام راههای مختلفی برای تولید و اشتراکگذاری محتوا در اختیار کاربران قرار میدهد، پس از آنها استفاده کنید. اگر کاربران پست اینستاگرام شما را ببینند و متوجه شوند یک نوع محتوا بارها و بارها تکرار شده است، خسته و دلسرد میشوند. در عوض، روش خود را کمی تغییر دهید. استوریها، عکسها، گرافیکهای برنددار، ویدیوها، کاروسلها، ریلها، راهنماها، پخش زنده ویدیویی و موارد مشابه را به اشتراک بگذارید. انواع محتوا را به تقویم محتوای خود اضافه کنید تا بتوانید برای آنها برنامهریزی کنید و تنوع خوبی به آنها بدهید.
با پستهایی که قابلیت خرید دارند، فروشتان را افزایش دهید. برندهای حوزه تجارت الکترونیک میتوانند با انتشار پستهای قابلخرید، بهره بیشتری از اینستاگرام ببرند. فروشگاه اینستاگرام خود را راهاندازی کنید، محصولات را در پستهای اینستاگرام خود تگ کنید و خرید را برای مشتریان آسانتر از همیشه کنید. فالوئرها میتوانند روی محصولی که در یکی از پستهای قابل خرید شما میبینند کلیک کنند. سپس روی لیست محصول در فروشگاه اینستاگرام شما کلیک میکنند و بدون اینکه از پلتفرم خارج شوند خرید میکنند.
در نهایت، باید تعداد فالوئرهای خود را افزایش دهید. درحالیکه تعداد فالوئرها معیار چندان مهمی نیست و به اندازه تعامل و نرخ تبدیل در نتیجه نهایی شما اثری ندارد، اما بد نیست که فالوئرهایتان را افزایش دهید. این کار میتواند به اثبات برندتان در فضای اجتماعی و دسترسی به مخاطبان بیشتر کمک کند. چند روش برای افزایش فالوئر اینستاگرام عبارتند از: